فارسی

حسن الاکبر

فرخ نعمت پور

 خدا دستور می دهد از جهنم نیچە را برایش فرابخوانند. نیچە با سبیل کلفت نیم سوختە و نگاههای اخگر گرفتەاش در دربار روحانی خدا ظاهر می شود. خدا داستان را برایش تعریف می کند. نیچە بعد از کمی در فکر فرورفتن با کلەای کە هنوز دود جهنم از آن بلند می شود می گوید خدا برای حل چنین معضل بزرگی باید بە نهیلیسم روی بیاورد.

حق با کیست

Lebanese Revolution Art - Selections Arts
فرخ نعمت پور

از خود می پرسد کە براستی آنچە حمید همسر انقلابی اش انجام داد واقعا تا چە حد اخلاقی بود؟ آیا اساسا در فرهنگ انقلابیون جائی برای چنین بحث هائی وجود دارد؟ در واقع فرد انقلابی تا چە حد محق است خانوادەاش را بە همراە خود قربانی کند؟ آیا خانوادە ملک شخصی فرد انقلابیست یا اینکە خانوادە هم دارای حق رای است و باید در تعیین سرنوشت خود مستقل باشد؟

خانە سفید

 

 فرخ نعمت پور

بعد بە دوستم علامت دادم کە در کنارم قرار گیرد. دوستم پرسید کە نمی خواهد حال کە فرصتی پیش آمدە بروم و داخل خانە را نگاهی بیندازم؟ و من کە صداها و نجواهای چهل سال پیش را بخوبی از داخل خانە می شنیدم، گفتم کە نە!

خدا را با مردمانش

toleranse – Human Rights Service

فرخ نعمت پور

هنوز کە هنوز است این سە علت در جهان کنونی نقش بازی می کنند. مردمان بە تناوب خطری کە روی خود احساس می کنند بە هر کدام از این بنیانها پناە می برند. بعضی برای اثبات هویت خود بشدت خودگرا می شوند، بعضی درونگرا و بعضی همدیگرگرا.

خشونت ساختاری چگونه از بین می رود؟

گفتگو با پروفسور چارلز تالیافرو

فرض کنید با یک خشکسالی مواجه شدەایم. در این صورت درختها خشک می شوند در این صورت افروختن یک کبریت کوچک هم می تواند باعث به وجود آمدن یک آتش سوزی گسترده و خسارات فراوان شود. در واقع آنچه باعث آتش سوزی می شود یک دلیل کوچک و ساده است و آن یک کبریت است. ولی اگر باران می بارید دیگر این کبریت نمی توانست باعث آتش سوزی شود و خسارات زیادی به بار آورد. 

 

داستانهای مینیمال

فرخ نعمت پور

او از مردم بشدت متنفر است. بویژە از اینکە چرا حافظە تاریخی ندارند. البتە اضافە می کند کە علت نخواندن هگل است. او فکر می کند کە اگر ملت هگل را بدانند بە آنتی تز تز فراموشی تبدیل خواهندشد.
روز بعد برای ملت یک کتاب هگل می خرد و برای خود فیلم پورنو اجارە می کند.

در باب فرهنگ رهبر ـ تودە

فرخ نعمت پور

اما آیا بجز فرهنگ رهبر ـ تودە مدل دیگری برای امر تدارک انقلاب در بطن چنین فرهنگی وجود دارد؟ شاید بتوان گفت کە در کشورهای در حال گذار از سنت بە مدرنیتە از وجود مدلهای همزمان گفت، اما این پلورالیسم است و نافی امر انقلاب کە در خود پدیدەای واحد و منسجم است

در بارە جنایت نیوزیلند و کشتار مسلمانان

فرخ نعمت پور

 عدم پذیرش نرمهای مدرن و دمکراتیک در میان بخش مهمی از مسلمانان، از جملە در مورد آزادی زنان، زمینە را برای یارگیری توسط راست افراطی در این کشورها از میان مردم فراهم ساختە و عملا زمینە را برای کارها و اعمال افراطی و تروریستی بیشتر فراهم آوردەاست.

در باغهای تسلی

فرید وهابی

نگاه پریسا رضا بر تحولات این جامعه، بیشتر بر اختلافات شدید طبقاتی و فرهنگی خیره مانده است. او می‌گوید کە به نظر او کسانی که زمانی در ایران "با‌سواد" به حساب می‌آمدند، شدیداً تحت تأثیر غرب و اروپا بودند و سنت‌های ایران را به کلی کنار گذاشته بودند. از طرف دیگر، ارزش آدم‌های "بی‌سواد" هم در این جامعه به شدت افت کرد. در نتیجه شکاف بزرگی میان این دو طبقه ایجاد شد. شکافی کە برای آن بهای سنگینی برای آن پرداخته‌شد.

 

در سرمای سی درجە زیر صفر

فرخ نعمت پور

بلند می شود. آرام بطرف پیشخوان. پول چایی را می دهد. قهوەچی اصرار عجیبی دارد کە او مهمان باشد، مثل همیشە. اما او هم بطرز عجیبی مثل همیشە اصرار دارد کە مهمان نباشد. و مثل همیشە قهوەچی بازی اصرار را می برد. بخودش می گوید کە اگر بە همین اندازە در آمدن بهار اصرار داشتند، بی گمان تا حالا آمدەبود.

در وصف جهان "فوق مدرن"

نوشتۀ:   فرید وهابی

واقعیت اینست که ما از رشد اقتصادی اسطوره ساخته‌ایم. با رشد اقتصادی بیشتر، خوشبختی بیشتر نمی‌شود. البته، نسبت به دهۀ شصت، مصرف انرژی در دنیا سه برابر شده. اما تولید ناخالص ملی شاخص خوشبختی نیست. به نظر من مصرف، نیاز به نقد جدی دارد. بهتر بگویم، افراط در مصرف را باید نقد کرد. انسان باید بتواند رضایت خود را جای دیگری خارج از بهشت مصرف به دست بیاورد. تصاحب مال و مصرف بیشتر نمی‌تواند هدف اصلی زندگی باشد."

 

درخشش زنان

در پی همه‌گیرشدن ویروس کرونا در جهان، جایزه بین‌المللی بوکر امسال به شیوه دیجیتالی نامزدهای نهایی خود را معرفی کرد. جایزه بین‌المللی بوکر روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ( دوم آوریل) از میان ۱۳ کاندیدای اولیه، شش رمان را به عنوان فهرست نهایی رقابت‌کنندگان اعلام کرد.

درگذشت بزرگترین شاعر 'اتحاد شوروی'

علی امینی نجفی

 

یفتوشنکو، وفادار به سنت خشم و پرخاش مایاکوفسکی، بیزاری خود را از ناروایی‌های جامعه شوروی بیان می‌کند، نابسامانی‌ها را به "نظام کهنه" نسبت می‌دهد و همواره بر وفاداری خود به آرمان‌های "انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر" تأکید می‌ورزد.

درویشیان، روشن فکری برخاسته از چپ

 

منبع: ایلنا

 

 

تولد علی اشرف درویشیان را تبریک می‌گویم. او از آن انسان‌هایی است که هرچه بیشر شبیه‌شان در این دنیا باشند بهتر است. او برای هرچه زیبا‌تر و انسانی‌تر کردن این دنیا گام برداشته است و اگر زشتی‌ها و پلشتی‌های جامه را در آثار خود منعکس کرده، تنها قصدش پررنگ‌تر کردن زیبایی‌های دنیا بوده است.

دست تظلم و تحشیەای بر زجر زبان

هاوری یوسفی

نگری می گوید: وقتی اعتصاب غذا می کنی کە دیگر امکان دیگری برای مبارزە نداری. وقتی اعتصاب غذا می کنی بدنت را می خوری. این تمثال نگری را می توان بدون تردید برای تبیین وجە هستی شناختی اعتصاب برگزید و آن را بە یکی از تعیینات شناختی مفهوم اعتصاب افزود.