شرۆڤە

 مرۆڤ، کائینێکى ئاڵۆز

                    

محەمەد نەبى

ئاڵۆزى  و نائاشکرایى و تەمومژ لە خەسڵەتە سەرەکییەکانى مرۆڤن. زێدەڕۆیى نییە، ئەگەر بڵێَین بۆ تێگەیشتن لە مرۆڤ، هێندەى ژمارەى مرۆڤەکان پێویستمان بە مانا و پێناسەو ڕاڤەى جودا هەیە. 

باجی جیانووسین: ئەزموونی سەباح ڕەنجدەر

ئەحمەدی مەلا

چۆن ئە‌م موفرە‌دە‌یە‌ تێکهە‌ڵکێشی وێنە‌ی شیعریی دە‌بێت و ڕە‌گوڕیشە‌کانی لە‌ قووڵایی چ خاکێکدا، تەڕ‌یی و گە‌رمایی دە‌قۆزنە‌وە‌. خوێنە‌ر، یان توێژە‌ر دە‌توانێت لە‌سە‌ر چە‌ند ڕە‌گە‌زی دیکە‌ بگیرسێتە‌وە‌ و زیاتر پە‌ی بە‌ دنیای شیعریی شاعیر بە‌رێت، بە‌ڵام ئە‌وە‌ی جێی سە‌رنجە‌، ئە‌و جیا دە‌نووسێت و باجی ئە‌م جیانووسینە‌ش دیارە‌.

جونبش مقاومەت جامەی ئەهل حەق

حشمەت خوسرەوی

بڕێک کەس و لایەن لەیوا ئدئا کەن ک جامەی سیاسی ڕا تەمام دۆنیا ڕەواس بێجگە لە جامەێ یارسان. رووژهەڵات کوردسان هەمڕای ها لە ژێر دەس کۆلۆنیالیزم ئێرانی،وەلێ وە ناو بردن نەووت لە پلۆرالیزم سیاسی و فرە حزبی رووژهەڵات ها لە نواێ دموکراسی ئرووپاوە و ئیجورە دیارە تەنیا سازمان سیاسی جامەی یارسان ئزافیە لەی بەینە. قسەی ئەوەڵ و ئاخر ئەوەسە ک گشتمان کوردیمن و بایەس هاز و ئنرژی خوەمان وەرانوەر وە دووژمن هاوبەشمان یانێ جموری ئسلامی ئورگانیزە بکەیمن.

چەند پـاژێکی گشـتی لە رەھەندە ئۆنتۆلۆژییەکانی میدیا

 

 عادڵ قادری

بەرئەنجام و خاڵێکی دووفاقییانە و دژوازی ئەم باسە ئەوەیە کە میدیا ئانوسات دوو دەرکەوتە و ئەرکی لێکدژ و پێچەوانەی لێ دەوەشێتەوە، میدیایەک پیرۆزی دەشکێنێت، میدیایەک پیرۆزی رۆ دەنێت و دەیپارێزێت؛ میدیا بە واسازیی و شکاندنی پیرۆزایی ئەویدی، قودسییەت و پیرۆزایی خۆی رۆ دەنێت! بە واسازیی پیرۆزایی خودی ئەویدی، پیرۆزایی خودی خۆی رۆدەنێت.

شاهەنشایی مونا- ماد (٧)

ئازاد کەریمی

دوو قەڵای لێبوو، یەکیان بە کەناری ڕۆژاوا و بە گردێکەوە بووە و ئەوی دیکەیان لە دەشتێکدا و بە کەناری ڕاستدا بەرپاکراوە، ئەم قەڵا بە نێوی کۆشکەڵە بەناوبانگە و هێشتا ئاسەواری وەک گردێک ماوە و سەرنجڕاکێشە لەم قەڵاوە کەلی خان واتە چیای وەزنە دیارە.

 شۆرشگێڕی سانتیمانتالیستی

سیروان تەییبی 

هه‌روا که‌ مارکس پێمان ده‌ڵێت مرۆڤ به‌رهه‌می بارودۆخی خۆیه‌تی، سوژه‌ی ئه‌م چیرۆکانه‌یش که‌ له‌م یاسایه‌ به‌ دوور نییه‌ به‌رهه‌می بارودۆخێکی شۆرشگێرانه‌یه‌، واته‌ سووژه‌ بیر و ئەندێشەی خۆی له‌ بارودۆخ وه‌رگرتووه‌ و به‌و هۆیه‌وه‌ که‌ ئەندێشەی شۆڕشگێرانه‌ له‌ مێشکی سووژه‌دا ریشه‌ی نییه‌ و، سووژه‌ به‌ لێکدانه‌وه‌ به‌م بیره‌ نه‌گه‌یشتوه‌ تووشی وه‌ها کاره‌ساتێک بووه‌. 

 شیعر وەک دەرخەرى راستیى بوون

محەمەد نەبى

کەواتە شاعیر ناخزێتە ناو ئەوان و لە وێرانەخاکدا نامێنێتەوە، بەڵکو دەچێتەوە ماڵى زمان و خەیاڵى دەخزێتە ناو جوانی و لە شارێکى تر ژیان رێکدەخاتەوە؛ وەک خۆ رزگارکردنێک لە ژیانى ناڕەسەن، دەچێتەوە ناو ئەدەب و هایدگەریش ئەدەبى بەهێزى رزگارکەر بۆ مرۆڤى سەردەمى تەکنەلۆجى داناوە و پێى وایە ئەدەبیش هاوشێوەى فەلسەفە عەوداڵى دۆزینەوەى راستیى بوونە.

 

"خوێندنەوەیەک بۆ رۆمانی “گورستان غریبان

رزگار ئەمین نژاد

ئەم رۆمانە لە دوولایەنەوە جێگای سەرنج و تێڕامانە؛ یەکەم بەهۆی رەهەندی رێئالیسمی رەخنەگەرانەی و، دووهەم بە هۆی هونەری نووسەر لە دەربڕینێکی ئۆبژەکتیڤانە دا.

"خوێنەری تارمایی" چەکوشی سێبەرشکێن

 

بەنگین پیرۆت نوری

کە ڕۆمانێکی باش دەخوێنینەوە، "مەبەستم وەرگێڕانی باش و ڕۆمانی باشە"بەخۆشمان نازانین چۆن قوتمان دەدات و چیە وامان لێدەکات لەناویدا بزر دەبین لەگەڵ ئەوەشدا ناتوانین دیوی ناوەوەی کەشف بکەین. دیوی پشتەوەی ھەر ڕۆمانێک بارگاویە بە کۆمەڵێک پەنھان، ھەر ئەمەشە وا لە خوێنەر دەکات بەدوا گرێ کوێرەی پاشخانە ڕۆشنبیریەکەیدا وێڵ بێت.

"شۆڕشی په‌نجه‌ره‌کان" یان "به‌کراس‌بوونی جه‌سته‌کان"؟

د. مه‌سعوود بینه‌نده

له‌ به‌رھه‌می «کراسێ نه‌ماوه‌ دووریتی تێدا نه‌گریم»ی شاعیری سنه‌یی، شوعه‌یب میرزاییدا ھه‌وڵێک له‌ چه‌شنی ئه‌م رێبازه‌ نوێباوه‌ بۆ رووبه‌ڕووبوونه‌وه و به‌ره‌وپێشبردنی «پرسگری ئاوارته‌ و ئاڵۆزی ئێستا» له‌ ئارادایه‌.

"کردە" لە ستایشى خۆشەویستیدا

عەبدولموتەلیب عەبدوڵڵا

لە فەلسەفدا تێروانینێک هەیە پێیوایە خۆشەویستى بە شێوەیەکى سروشتى سێکس کردنە، ئەویدیکە پێیوایە ستایشکردنە. کاتێک کیرکیگارد لە ئاستى جوانیدا دەمێنێتەوە و ناتوانێ پەى بە هاوسەرگیرى لەگەڵ خۆشەویستەکەى بەرێت، ئەوە دەبێتە هۆى لێکجیابوونەوەیان! 

"میرنامە"و بەهانەى نووسەران

محەمەد نەبى

ئەگەرچى ئەم رۆمانە باسى ئەحمەدى خانى و سەردەمەکەى دەکات، بەڵام بەدەر نییە لە رەخنەگرتن لە واقیعى ئێستاو رۆچون بەناو واقیعى ئێستاى ئەم مەملەکەتەدا، بەو واتایەى نووسەر پەناى بۆ سەردەمێکى مێژوویى و کەسایەتییەکى دیارى مێژوو بردووە، بەڵام ئەمەى بۆ سودبینین بووە تا ئەم سەردەمە روونتر بخوێنێتەوەو، ناخى خۆى پێ دەربڕێت، نەک گێڕانەوەیەکى مێژووئاساى تەقلیدى بێت.

"نیگابان" رۆمانێک بۆ دوای ترس

رزگار لوتفی

هەرچەندە رۆمانەکە لە یاسای یاڵ بە یاڵ پێڕەوی دەکات و تەپۆڵکە بە تەپۆڵکە داگیری دەکات بەڵام لە فۆڕمێکی بازنەییدا دەچێتە پێش‌ و پێدەچێت بە کەوانی گەمارۆیەکدا بئاژوێ‌ کە پڕۆسەیەکی پڕ رووداوو تژی لە وێنە ساپۆرتی بکات. ئەو پڕۆسەیەی کە نوێنەرایەتی ئۆستوورەیەکی کۆنی ئێرانی دەکات لەم چیرۆکەدا بە دیزاین و فۆرمێکی نوێی"دوا زەمەن"ی‌یەوە. 

(دێر)، یان (دێڕ) کاک ئاوات!

هەردی عەلی

بە هەرحاڵ من دەستخۆشی لە جیاواز نووسین و ڕوانینی شاعیرو شێوازی نووسینی شیعریی و هەروەها دەستپێشکەری کاک ئاوات دەکەم، بەڵام ئەم نووسینەی شاعیری خۆشەویست کاک ئاوات روویەکی نێگەتیڤیشی هەبوو کە ڕێی لە لێکۆڵەرەوان گرت ئەوان وەك پێویست تیشکێکی بخەنە سەرو ئەکادیمیتر لێی بدوێن. 

ئابووریی سیاسی چیە؟

و: هاوڕێ یوسفی

لەڕاستیدا، تیۆری پێشکەوتن لەسەر دەستی مارکس بووبە ماتریالیزمی مێژوویی. تیۆری بەهاکەی ناکۆکیی ناو سرووشتی دوو جۆرەکیی کاری هەم وەک پێوەر و هەم وەک سەرچاوەی بەها تۆکمە کردەوە. مارکس ئەگەرچی تیۆری کەڵەکەی قبووڵکرد، هەوڵێدا، لەڕێگەی مێتۆدی ناونشینەوە، لایەنی خێرخوازانەی کارکردی سەرمایەداری دەربخات.