دیمانە

شیعر هەموو كات هەتوانێكە بۆ ئازارەكانی ژیان

 

سازدانی وشە

شیعر هەموو كات وەك هەتوانێكە بوو ئازارەكانی ژیان ساڕێژی برینەكانی ئەم دنیایەیە كە بە هۆی مرۆڤ هەموو ژیان گیرودەی دەبێ، ئەڵبەت هەتوانی دڵی ئەو كەسەیە كە باسی ئەو دەردانە دەكات. بە گشتی شیعر لە هەر قۆناغی زەمانیدا تازەگەری هەبووە، واتە ئەو شاعیرە لە خەڵكی خۆی پێشڕەوتر بووە.

ئه‌ده‌بیاتی منداڵان‌ بابه‌تی فره‌ ڕه‌هه‌ند

سازدانی: رۆستەم خامۆش

ئه‌ده‌بیاتی بواری منداڵان تاوه‌كو ئێستا شوێنی خۆی نه‌كردۆته‌وه‌ له‌ ناو ئه‌ده‌بیاتی كوردییدا به‌گشتی، لای من تاوه‌كو ئێستا له‌ ئاستێكی باشدا نییه‌، به‌ڵام ئه‌وه‌ ناگه‌یه‌نێ كه‌ بڵێین شاعیران و نووسه‌ران هیچیان نه‌كردووه‌، به‌ پێچه‌وانه‌وه‌ هه‌وڵی جوان و بابه‌تی باش هه‌یه‌.

بۆ شەڕی ناوخۆیی...

هاوڕێ یوسفی

ئەنوەر حسێن جگە لەوەی باوەڕی وایە کە هەموو وڵاتانی ناوچەکە بە تێكڕایی یەک ڕوانگەیان بۆ کورد هەیە بەڵام دەوری ئێران لە ناوچەکەدا بە گرینگ دەزانێت و سەبارەت بە پێوەندیی نێوان پەکەکە و کۆماری ئیسلامیی ئێران دەڵێت: "هەرچەندە ئێران بەوە ناسراوە کە هاوکاریی پەکەکە دەکات و وەک دۆستی خۆی لە ناوچەکە سەیری دەکات، بەڵام ئەو پێوەندییە تاکتیکییە نەک ستراتێژیک.

تصویر خوبی از جهان امروز ندارم

اما برای خوانندگان کتاب، او مترجمی است که ترجمه‌هایش خواندنی است. «زندگی، جنگ و دیگر هیچ» شاهکار اوریانا فالاچی از نخستین کارهای او است که از دهه پنجاه تاکنون تجدید چاپ می‌شود. سال ۹۳ از سوی دولت فرانسه، جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه توسط سفیر این کشور در تهران به وی اهدا شد.

تەوەرى (چیرۆک)

 

گفتوگۆ لەگەڵ فەڕۆخ نێعمەتپوور

من پێم وایە ژێرخانەکانی مەعریفە و سیاسەتی کوردی لەو ئاستەدا نین کە بە پان و بەرینی ئیزنی وەها شتێک بدەن. بۆیە دەبینین کە نووسەری کورد جاروبارە هەوڵدەدا هەندێ رەگەزی پۆستمودێڕنی بخاتە ناو چیرۆکەکانییەوە، بەڵام بەردەوام خەریکی گێڕانەوەی حەقایەتە گەورەکانە. 

تەوەرى خۆکوشتن و نووسین

عەبدولموتەلیب عەبدوڵڵا

مرۆڤ و مرۆڤایەتیش لە پرسیارى بەردەوامدا خۆى نوێ دەکاتەوە، جا ئەو پرسیارە بەرەو رووى دنیا بێت، یان بەرەو رووى خودى مرۆڤ. ئەدەب و هونەر لە خزمەتى هەڵدانى پرسیار و هەڵنانى چێژ و جوانیدایە.

تورک و کورد لە جەنگی نەغەدەدا

هاوڕێ یوسفی

کاشانی ئەو بۆچوونە ڕەت دەکاتەوە کە جەنگی نەغەدە جەنگی تورکەکان و کوردەکان بووە: "هەڵەیەکی کوشندەیە ئەگەر پێمان‌وابێت کە ئەم جەنگە جەنگی تورکەکان و کوردەکان بووە. بۆ نموونە، ئەگەر تورکەکان پلانێکی پێشوەختیان بۆ شەڕ و جەنگ هەبا بڕوا بکەن دەیانتوانی سەدان کورد بکوژن. قسەکە ئەوەیە کە تورکەکان ئامانجی و نیەتێکی وەهایان نەبوو.

چاوپێکەوتن لە گەڵ عادل محەمەدپوور

 

سازدانی: هاشم عەلی وەیسی

ئەمە نیازی بە پێوەندییەکی دو لایەنە و دیالێکتیکی هەیە لە گەڵ گەلانیتردا. ئەم پێوەندییەش ژانری وەرگێڕان ئەنجامی ئەدات. هەر وەها کە ئاماژەم پێدا لەم بوارەدا ئێمە رێگای نەبڕیومان زۆر ماوە کە ئەبێ تاقی بکەینەوە تا بتوانی کەسایەتیەکانی نوخبەی ئەدەبی و هزری و رۆشنبیریمان بە گەلانیتر بناسێنین.

چەپی کوردستان زیاتر لە پانزدە ساڵە لە بنبەستدا دەژی

سەرچاوە: ئاوێنە

 

بۆیه‌شه‌ پێویسته‌ ئێستا خه‌ڵك نه‌كه‌ونه‌ داوی‌ حه‌ماسه‌تی‌ ناسیۆنالیستی‌‌و ڕاسیستییه‌وه‌. ئه‌مه‌ بۆ ئێستا یه‌كێكه‌ له‌ماناكانی‌ به‌ره‌نگاری‌. پێویسته‌ چه‌پیش خه‌باتێكی‌ لۆكاڵیی‌ كوردستانی‌ داڕێژێته‌وه‌ كه‌ مژده‌ باوه‌كانی‌ ناسیۆنالیزمی‌ كوردی‌ به‌ته‌واوی‌ به‌تاڵبكاته‌وه‌. ده‌سه‌ڵاتی‌ كوردی‌، مرۆڤی‌ كوردیی‌ بچوككرده‌وه‌.

دایەڵۆگێک لەگەڵ عەبدوڵڵا سەڕاج دا

لەم دیمانەیەشدا، کە لە ماڵى دوکتۆر کاراى کوڕى مامۆستا عەبدوڵڵا سەڕاج، لە گوندى ئەڵمانى هەولێر، بە ئامادەیى هاوڕێى شاعیر سەباح ڕەنجدەر- کە بێگومان بە هاوبەشییەکەى دیمانەکەى دەوڵەمەندتر کرد- لە بەروارى 5ى حوزەیرانى 2013دا سازدراوە، وەڵامدانەوەکانى مامۆستا سەڕاجیش بەڕاستى گوزارشتێکى ڕاستەقینە...

دەربارەی ئاشویتز، فیلم و دەرهێنان

و. هاوڕێ یوسفی

بەڵێ، چونكوو سینەما و كۆمەڵگا لە دەیەی1930دا، هاودڵ و هاوزمان بوون و لەڕاستیدا بە جۆرێك ویژدانی گشتی بوون و، سینەمای ئەمریكا زیاد لەهەموو شتێك خاوەن ئەم تایبەتمەندیانە بوو، بەڵام هاوشاری كین فیلمێك بوو دژی ویژدانی گشتی.

دیمانە لەگەڵ عوسمان محه‌مه‌د هه‌ورامی

سازدانی: رۆستەم خامۆش

ئەرکی هەردوو وەزارەتی پەروەردە و ڕۆشنبیرییە، بەسەرپەرشتیی شارەزا ئەزمووندار و ناودارەکان، مانگانە، بە تیراژی چوار، پێنج هەزار دانە ، چەند گۆڤارێکی وابەستە بە پەروەردە و ئەدەبی منداڵ بخەنە بەر دیدە گەشەکانی زارۆی کورد و هەمیشە پەرەیان پێبدرێ.

دیمانە لەگەڵ م. رزگار خدر

سازدانی: رۆستەم خامۆش

نووسین بۆ منداڵان ئاسان نییە، کە ڕەنگە هەندێ کەس وابیربکەنەوە، تۆ کە بۆ منداڵان دەنووسیت دەبێت تەواو ئاوێتەی دنیای منداڵان بی و بچیتە دنیای پڕ لە خەیاڵی جوان و ڕازاوەی ئەوانەوە، بەزمانێکی سادە بنووسی، دووربیت لە وشەی قەبەو ئاڵۆز.

رەخنەی ئەدەبی كوردی

گفتوگۆ: ژینۆ عەبدولڵا

كاری ره‌خنه‌یی پێویستی به‌ مه‌عریفه‌یه‌كی زۆری هه‌یه‌. ره‌خنه‌كار پێویسته‌ بۆ خوێندنه‌وه‌ و ره‌خنه‌كردنی هه‌ر تێكستێك پشت به‌ سه‌رچاوه‌ی مه‌عریفی و میتۆدی ببه‌ستێت. وه‌ستان له‌به‌رده‌م تێكستدا به‌بێ بوونی مه‌عریفه‌یه‌ك كه‌ تێكسته‌كه‌ی پێ بخوێنرێته‌وه‌ هیچ شتێكی نوێ به‌رهه‌م ناهێنێت.

زندگی بر شالوده‌ای روشنفکرانه

از: آلیس شواتزر روزنامه‌نگار آلمانی

زنان در عمل استثمارشدگانی از نوع به‌خصوص هستند. این مسئله ربطی به کارگران ندارد و استثمار آنان هم شبیه استثمار کارگران نیست. کارگر به طرز خاصی استثمار می‌شود و زن به طریقه دیگری؛ حتی اگر آن‌ها زن کارگر هم نباشند! نه شکل این استثمار با آن دیگری شبیه است و نه حد و مرز آن.