شرۆڤە

داکشانی ئاستی شیعرییه‌ت له‌ شیعره‌کانی (که‌ژاڵ ئه‌حمه‌د)دا

لەتیف بێوار

جارێکی تر به‌ زمانێکی ناشیعریی؛ بابه‌تی سیاسی تێکه‌ڵی ده‌ق ده‌بێت و تیایدا به‌های ئیستاتیکاو ره‌وانبێژی ده‌ق به‌ هێند ناگیرێت و لایه‌ن و  دۆخی گشتی کاره‌ساته‌که‌ی شاعیرو په‌شیمانی ئه‌و وای لێده‌کات ئاوڕ له‌و لایه‌نانه‌ نه‌داته‌وه‌.

داماڵینی دەق

محەمەد عەبدولکەریم ئیبراهیم

    وەسف کردنی هۆڵی گۆرانی و مۆسیقا بەوەی هۆڵێکی تاجدارە، وەسفێکە لە جیهانی ئاساییدا بوونی نییە، بەڵام شاعیر بەهۆی خەیاڵی داهێنەرانەیەوە ئەو تابلۆیەی کێشاوە بۆئەوەی دیمەنی هۆڵەکە لەدەرەوە ئەوەندە جوان بێ شیاوی جوانیی گۆرانی و مۆسیقا بێت، ئەم ئەفراندنەی شوێن وادەکات کە هەر خوێنەرێک بەپێی پێشینەی زەینیی خۆیەوە وێنە بۆ ئەم هۆڵە دروست بکات.

داهاتووی پرسی نەتەوەیی لە ڕۆژهەڵات (٣)

محەممەد محەممەدمورادی

ڕاستە ئەم ناڕەزایەتییانە لە سەرانسەر جیهاندا بەدی دەکرێن بەڵام لەو ڕووەوە کە ناڕێکخراون و بەشێوەی چینی کرێکاری ڕێکخراو و یەکگرتوو لە ئاستی نێودەوڵەتیدا دژ بەم ڕەوشە خەبات ناکەن لام وا نییە بتوانن دەستکاری ئەم ڕەوشە بکەن و ئەنجامێکی وایان هەبێت.

داهاتووی پرسی نەتەوەیی لە ڕۆژھەڵات (٤)

محەممەد محەممەدمورادی

پرسی نەتەوەیی کورد پرسێکی دواکەوتووە، مەبەستم ئەوە نییە کە وەک زۆرێک لە چەپ و کۆمۆنیستە کورد و فارسەکان ئەڵێن خواستێکی کۆنەپەرستانەیە، نەخێر پرس و خواستێکی تەواو مەشرووعە، بەڵام لەباری زەمانییەوە کەوتۆتە دواوە.

داهاتووی پرسی نەتەوەیی... (۸)

محەممەد محەممەدمورادی

سیاسەتی سەرەتایی پەکەکە هەتا گۆڕانکارییەکانی ئەم دواییەی ئەو حیزبە بۆ پرسی نەتەوەیی شتێکی ڕوون و ئاشکرایە. کوردستانی گەروە و ئازاد. یەک وڵات و یەک خەبات. پەکەکە بەهەمان شێوەی سۆسیالیزم، لەم خواستەش پاشگەز بۆتەوە.

داهاتووی پرسی نەتەوەیی...(٥)

محەممەد محەممەدمورادی

چ لە ئاستی نێودەوڵەتیدا و چ لە ناوخۆی ئێران، بەداخەوە ئەبێ قبووڵی بکەین کە ئاسۆی حکومەتی کرێکاری هیچ ڕوون نییە. تەنانەت ئەگەر سەرەڕای ئەزموونی شکستخواردووی سۆسیالیزم لە یەک وڵاتدا - سۆڤیەت - هەوڵ بدرێت لە ئێران یاخود لە ڕۆژھەڵاتدا حکوومەتی کرێکاری دامەزرێت دیسان هاوسەنگی و تەناسوبی هێزی چینی کرێکار ئەوندە نییە کە بتوانێ هێژمونیی خۆی بسەپێنێت.

داهاتووی پرسی... (٦)

محەممەد محەممەدمورادی

هەتا ئێستەش بەهۆی چڵ ساڵ ستەم و هەڵاواردنی ئابوورییەوە، ڕەوشی کوردستان گۆڕانکارییەکی بەرچاوی بەخۆیەوە نەدیوە و نەک هەر ئیمکانی سەپاندنی حکوومەتی کرێکاری لە ئارادا نییە بگرە هێشتا هەمان ئەرکە دیموکراتیکەکان وەک خۆیان ماونەتەوە و ڕانەپەڕێندراون.

داهاتووی پرسی... (٧)

محەممەم محەممەدمورادی

بەسەر ئەمەشدا ئەوەی گشتمان بینیومانە ڕێبەرایەتی مەگەر بە ئینشعاب دەنا نەگۆڕە. لەم حیزبانەدا پڕۆسەی دەنگدان (بەڕواڵەت) بەشێوەی دێمۆکراتیک بەڕێوە دەچێت، بەڵام ئەساسەن پڕۆسەکە گەندەڵە و هەمان پێشەوایانی پێشوو هەڵدەبژێردرێن. دیارە بەشێکی زۆر لە دەنگدەران تێنەگەیشتوون لە ئایدیای ئازادی و کەوتوونەتە ناو مەحفلگەرایی و بەرژەوەندیی خۆیان.

داهاتووی پرسی... (۹)

محەممەد محەممەدمورادی

لەپێناو سیاسەتی تێزی دەوڵەتی سەربەخۆدا سی بۆ چل هەزار ئینسان گیانیان بەخت کرد، دواتر زۆر ئاسان پاشەکشێ لەو تێزە کرا و ویستیان ئەگەر تورکیا ڕازی بێت لەسەر فێدرالیزم موزاکرە بکەن. کێ ئەڵێ لە ڕۆژهەڵات بەناوی حەقانییەتی کۆدارەوە شەڕ و ماڵوێرانییەکی زۆر بەرهەم نایەت و پاشان تێزێکی تازە بهێنن و بڵێن ئەمەیە حەقیقەت.

درنگی بر ارتباط ادبیات کردی با ادبیات جهانی

 

نویسنده: مسعود بیننده

امروزه ادبیات کردی به این حقیقت سرنوشت‌ ساز تاریخی رسیده است که هرگونه تلاش برای کسب هویتی که از نظر جهانی به رسمیت شناخته شود متضمن قبول نوگرایی در همه‌ ی ابعاد آن و تجربه‌ ی مدرنیته بدون هیچ حد و مرزی می‌باشد. 

 

دژەباوەکان لە...

خالید عەبدل

به‌راوردێكى جوانى كردووه‌، فه‌لسه‌فه‌يشى تێدايه‌، گوند گه‌نجينه‌ى سێ به‌شى ژيانى منداڵييه‌تى، واته‌: كانگاى هه‌ڵسوكه‌وت و كرداره‌كانيه‌تى كه‌ تايبه‌تن به‌ كرداری رۆژ، به‌شه‌كه‌ى ديكه‌شى گوێ گرتن بووه‌ له‌ داپيره‌ كه‌ داستان و مه‌ته‌ڵى بۆ گێڕاونه‌ته‌وه‌، كه ‌تايبه‌تن به‌كرداری شه‌و.

دڵدارەکەم پایزە گەواڵەیەک نییە

 

سەباح رەنجدەر

بەشێکى زۆرى شیعرى قۆناغى حەفتایەکان دەربڕینێکى توند بوون لە دیکتاتۆریەتى ڕووخێنەر، بەڵام (سەڵاح شوان) لەناو بەرەکەى خۆیدا ئەزموونى دەباتە ناو خەسڵەتى تایبەت و لێڵی و ئاڵۆزى لە دەورى خۆیدا دەتەکێنێت،

ده‌ریچه‌یه‌ك له‌ناو بازنه‌ی وه‌همدا

ئارام

هه‌رچه‌نده‌ شاعیر له‌مباره‌وه‌ ئه‌زموونی هه‌یه‌؛ به‌وه‌ی کاتێك شیعره‌کانی به‌ ئاستێکی باڵای فۆرم و وشه‌سازی و گرێچن و بابه‌ت ده‌هۆنییه‌وه‌ زۆر له‌ خوێنه‌ران لایان گران بوو هه‌رسی بکه‌ن، به‌ڵام له‌م شێعره‌دا فۆرم موغازه‌له‌ی خوێنه‌ر ده‌کات به‌ پابه‌ندوون به‌ جۆرێك به‌ کێشی په‌نجه‌و سه‌رواوه‌.

ده‌سه‌ڵاتدارێتی له‌ قورئاندا

و/ هه‌ژیر

خودا نه‌ک یاسادانه‌ر به‌ڵکو دادوه‌رو سزاده‌ریشه‌و له‌ کۆمه‌ڵگای ئیسلامی یان مرۆییدا جیگه‌یه‌ک بۆ هیچ یاسادانه‌رێک نییه‌و، خۆتیهه‌ڵقورتاندن له‌م کاره‌دا له‌لایه‌ن هه‌ر که‌س به‌ هه‌ر پله‌و پایه‌یه‌که‌وه‌ بێ، وه‌ک خۆ به‌رامبه‌رکردن‌و خۆ له‌ ئاستی خوداداگرتنه‌و به‌ (شرک) ده‌ژمێردێ. 

ده‌ق و ره‌خنه

فاتیح ره‌سول قه‌ره‌داغی

دنیای ده‌قه‌کانی سۆران محه‌مه‌د ره‌نگه‌ لای زۆرێك سه‌یرو سه‌مه‌ره‌و جێی مشتو مڕ بێت، چونکه‌ جیاوازه‌و قوڵتر بنیاتی وێنه‌ شیعریه‌کان و زمانی تێدا ئه‌نجامدراوه‌، شتانێکی تێدا ره‌نگ ده‌ده‌نه‌وه‌ که‌متر وه‌کو بابه‌ت و شێواز؛ شاعیرانی تر نزیکی ده‌که‌ونه‌وه‌،ناکرێت بڵێین دژه‌ باو، به‌ڵام جیاواز به‌ وشه‌سازیی و روئیاو بابه‌ته‌وه‌.